En trivselsundersøgelse får fakta på bordet om arbejdsglæde!

En trivselsundersøgelse får fakta på bordet om arbejdsglæde!

Trivselsundersøgelse

En trivselsundersøgelse er en spørgeskemaundersøgelse der bruges til at tage temperaturen på den arbejdsglæde eller utilfredshed der er i organisationen. Naturligvis er det godt også at have en fingerspidsfornemmelse for den slags i HR-afdelingen eller hos ledelsen, det bliver bare meget mere konkret og struktureret med en undersøgelse om medarbejdertrivsel hvor det f.eks er muligt at afrapportere på tværs af alder, køn, anciennitet, afdeling, stilling, medarbejder/leder, lokation eller andre spændende baggrundsvariable som de kaldes.

En trivselsundersøgelse kræver accept

Hele organisationen må gerne være begejstret på et eller andet plan for at denne type undersøgelse gennemføres, fordi det er en mulighed for at få udtrykt sine holdninger, tilfredshed og utilfredshed med rammen og indholdet i organisationens virkemåde.
Hvis der mangler information og/eller ejerskab helt ud i alle afkroge af en organisation, kan en trivselsundersøgelse hurtigt opfattes som en top-down begivenhed, altså en ledelsesbaseret beslutning der kan ende med at blive brugt kun som markedsføringsredskab (når resultatet er godt).
Ansvaret ligger i at turde stille spørgsmål som kan forventes at modtage kritiske svar, og have forudset dette med en foreløbig indsatsplan såfremt kritikken tiltager i antallet af besvarelser.

Forskellige formål med en trivselsundersøgelse

En usund organisation ved ofte på forhånd at kritikken og utilfredsheden ligger og ulmer under overfladen, og vælger derfor ofte en trivselsundersøgelse fra for at slippe for at få synliggjort problemerne – eller også bliver slutresultatet prioriteret til kun at fremvise de mest positive resultater, måske endda “parkeret” i en skuffe hvor den samler støv.
En sund organisation derimod, ved at medarbejderne er den vigtigste ressource (social kapital) og bruger en medarbejdertilfredshedsundersøgelse proaktivt samt afsætter de fornødne ressourcer til at effektuere forbedringer med hhv. 1-års, 3-års og 5-års planer på baggrund af en sådan undersøgelse.

De 5 største fejl du kan undgå ved en trivselsundersøgelse

  1. Formålet. Du undlader at afdække hvad resultatet ønskes brugt til for ledere og mellemledere
  2. Software. Du sparer på funktionalitet og får problemer med datasættet eller ved rappportering
  3. Opsætning. Du mangler specifikke baggrundsdata og psykologisk indsigt i f.eks. spørgsmålsformulering
  4. Test & påmindelse. Du har ingen operativ plan for undersøgelsen
  5. Handlingsplan. Du mangler indsigt i anbefalinger omkring hvad der kan gøres i organisationen udfra resultaterne

Hvis du har brug for ekspert assistance til din trivselsundersøgelse, så kontakt mig nu.