Trivselsundersøgelse
En trivselsundersøgelse er en spørgeskemaundersøgelse der bruges til at tage temperaturen på den arbejdsglæde eller utilfredshed der er i organisationen. Naturligvis er det godt også at have en fingerspidsfornemmelse for den slags i HR-afdelingen eller hos ledelsen, det bliver bare meget mere konkret og struktureret med en undersøgelse om medarbejdertrivsel hvor det f.eks er muligt at afrapportere på tværs af alder, køn, anciennitet, afdeling, stilling, medarbejder/leder, lokation eller andre spændende baggrundsvariable som de kaldes.
En trivselsundersøgelse kræver accept
Hele organisationen må gerne være begejstret på et eller andet plan for at denne type undersøgelse gennemføres, fordi det er en mulighed for at få udtrykt sine holdninger, tilfredshed og utilfredshed med rammen og indholdet i organisationens virkemåde.
Hvis der mangler information og/eller ejerskab helt ud i alle afkroge af en organisation, kan en trivselsundersøgelse hurtigt opfattes som en top-down begivenhed, altså en ledelsesbaseret beslutning der kan ende med at blive brugt kun som markedsføringsredskab (når resultatet er godt).
Ansvaret ligger i at turde stille spørgsmål som kan forventes at modtage kritiske svar, og have forudset dette med en foreløbig indsatsplan såfremt kritikken tiltager i antallet af besvarelser.
Forskellige formål med en trivselsundersøgelse
En usund organisation ved ofte på forhånd at kritikken og utilfredsheden ligger og ulmer under overfladen, og vælger derfor ofte en trivselsundersøgelse fra for at slippe for at få synliggjort problemerne – eller også bliver slutresultatet prioriteret til kun at fremvise de mest positive resultater, måske endda “parkeret” i en skuffe hvor den samler støv.
En sund organisation derimod, ved at medarbejderne er den vigtigste ressource (social kapital) og bruger en medarbejdertilfredshedsundersøgelse proaktivt samt afsætter de fornødne ressourcer til at effektuere forbedringer med hhv. 1-års, 3-års og 5-års planer på baggrund af en sådan undersøgelse.
De 5 største fejl du kan undgå ved en trivselsundersøgelse
- Formålet. Du undlader at afdække hvad resultatet ønskes brugt til for ledere og mellemledere
- Software. Du sparer på funktionalitet og får problemer med datasættet eller ved rappportering
- Opsætning. Du mangler specifikke baggrundsdata og psykologisk indsigt i f.eks. spørgsmålsformulering
- Test & påmindelse. Du har ingen operativ plan for undersøgelsen
- Handlingsplan. Du mangler indsigt i anbefalinger omkring hvad der kan gøres i organisationen udfra resultaterne
Hvis du har brug for ekspert assistance til din trivselsundersøgelse, så kontakt mig nu.
🤷♀️ 💼 🤷♂️ 💼 🤷♀️ 💼 🤷♂️ 💼
Læs om hvordan skriver man en ansøgning
🤷♀️ 💼 🤷♂️ 💼 🤷♀️ 💼 🤷♂️ 💼
| Jobsøgning |
| Rekruttering | Outplacement | Outplacementforløb |
| Jobansøgning | Ansøgning skabelon | Ansøgning eksempel | Uopfordret ansøgning eksempel | Uopfordret ansøgning | Motiveret ansøgning eksempel | Motiveret ansøgning |
| CV skabelon | CV eksempel | CV skrivning |
| Jobsamtale | Mentaltræning | Mentaltræner | Jobplet | Spørgsmål til jobsamtale | Forberedelse til jobsamtale |
| Stress symptomer |
| Stresscoach | Karrierecoach | Karrierecoaching | Job coaching |
| DISC analyse | Trivselsundersøgelse | Spørgeskemaundersøgelse |
| Psykisk arbejdsmiljø | Arbejdsglæde | Selvværd | Selvtillid |
| Udbrændthed | Posttraumatisk stress | Stresshåndtering |
| LinkedIn kursus | LinkedIn login | LinkedIn hjælp |
🤷♀️ 💼 🤷♂️ 💼 🤷♀️ 💼 🤷♂️ 💼
NB:
Denne og alle andre sider på dette website er underlagt den Disclaimer du kan læse i bunden af siden jobsøgning, der også linker til denne side om trivselsundersøgelse.