Posttraumatisk stress

Hvad er posttraumatisk stress?

Posttraumatisk stress (PTSD) er en mental sundhedstilstand, der udløses af en skræmmende begivenhed – enten at opleve den eller være vidne til den, såsom seksuelle overgreb, krigsførelse, trafikkollisioner, børnemishandling, vold i hjemmet eller andre trusler mod en persons liv. Symptomer kan omfatte “flashbacks”, mareridt og alvorlig angst samt ukontrollerbare tanker om hændelsen.

De fleste, der gennemgår traumatiske hændelser, kan have midlertidigt svært ved at tilpasse sig og klare sig, men med tid og god egenomsorg bliver de som regel bedre. Hvis symptomerne bliver værre, varer i måneder eller endda år og forstyrrer din daglige funktion, kan du have PTSD.

Hvordan opstår posttraumatisk stress?

Under et traume reagerer din krop på en trussel ved at gå i “flight or fight”-tilstand. Det frigiver stresshormoner, såsom adrenalin og noradrenalin, for at give dig et udbrud af energi. Dit hjerte banker hurtigere. Din hjerne sætter også nogle af sine normale opgaver, såsom arkivering af korttidsminder, på pause.

PTSD får din hjerne til at sidde fast i faretilstand. Selv efter du ikke længere er i fare, forbliver den i høj beredskab. Din krop fortsætter med at udsende stresssignaler, som fører til posttraumatisk stress symptomer. Undersøgelser viser, at den del af hjernen, der håndterer frygt og følelser (amygdala), er mere aktiv hos mennesker med PTSD.

Over tid ændrer PTSD din hjerne. Det område, der styrer din hukommelse (hippocampus) bliver mindre. Det er en af grundene til, at eksperter anbefaler, at du søger behandling tidligt.

Årsager til posttraumatisk stress

Enhver situation, som en person finder traumatisk, kan forårsage PTSD.

Disse kan omfatte:

  • alvorlige trafikulykker
  • voldelige personlige overgreb, såsom seksuelle overgreb, røveri eller røveri
  • alvorlige helbredsproblemer
  • fødselsoplevelser

PTSD kan udvikle sig umiddelbart efter, at nogen har oplevet en foruroligende begivenhed, eller det kan opstå uger, måneder eller endda år senere.
PTSD anslås at påvirke omkring 1 ud af hver 3 personer, der har en traumatisk oplevelse, men det er ikke klart, præcis hvorfor nogle mennesker udvikler tilstanden og andre ikke gør.

Posttraumatisk stress symptomer

Symptomer på posttraumatisk stress kan begynde inden for en måned efter en traumatisk hændelse, men nogle gange opstår symptomerne måske ikke før år efter hændelsen. Disse symptomer forårsager betydelige problemer i sociale eller arbejdsmæssige situationer og i relationer. De kan også forstyrre din evne til at udføre dine normale daglige opgaver.
PTSD-symptomer er generelt grupperet i fire typer: påtrængende minder, undgåelse, negative ændringer i tænkning og humør og ændringer i fysiske og følelsesmæssige reaktioner. Symptomerne kan variere over tid eller variere fra person til person.

Påtrængende minder
Symptomer på påtrængende minder kan omfatte:

  • Tilbagevendende, uønskede foruroligende minder om den traumatiske begivenhed
  • Genoplev den traumatiske begivenhed, som om den skete igen (flashbacks)
  • Oprørende drømme eller mareridt om den traumatiske begivenhed
  • Alvorlig følelsesmæssig nød eller fysiske reaktioner på noget, der minder dig om den traumatiske begivenhed

Undgåelse
Symptomer på undgåelse kan omfatte:

  • Forsøger at undgå at tænke eller tale om den traumatiske begivenhed
  • Undgå steder, aktiviteter eller mennesker, der minder dig om den traumatiske begivenhed

Negative ændringer i tankegang og humør
Symptomer på negative ændringer i tænkning og humør kan omfatte:

  • Negative tanker om dig selv, andre mennesker eller verden
  • Håbløshed om fremtiden
  • Hukommelsesproblemer, herunder ikke at huske vigtige aspekter af den traumatiske begivenhed
  • Svært ved at opretholde tætte relationer
  • Føler sig adskilt fra familie og venner
  • Manglende interesse for aktiviteter, du engang har haft
  • Svært ved at opleve positive følelser
  • Følelse følelsesløs

Ændringer i fysiske og følelsesmæssige reaktioner
Symptomer på ændringer i fysiske og følelsesmæssige reaktioner (også kaldet ophidselsessymptomer) kan omfatte:

  • At blive let forskrækket eller bange
  • Altid være på vagt for fare
  • Selvdestruktiv adfærd, såsom at drikke for meget eller køre for hurtigt
  • Søvnbesvær
  • Koncentreringsbesvær
  • Irritabilitet, vredesudbrud eller aggressiv adfærd
  • Overvældende skyld eller skam

For børn 6 år og yngre kan tegn og symptomer også omfatte:

  • Genopførelse af den traumatiske begivenhed eller aspekter af den traumatiske begivenhed gennem leg
  • Skræmmende drømme, der måske eller måske ikke inkluderer aspekter af den traumatiske begivenhed

Posttraumatisk stress symptomernes intensitet

PTSD-symptomer kan variere i intensitet over tid. Du kan have flere PTSD-symptomer, når du generelt er stresset, eller når du støder på påmindelser om, hvad du gik igennem. For eksempel kan du høre en bil give bagslag og genopleve kampoplevelser. Eller du kan se en nyhedsreportage om et seksuelt overgreb og føle dig overvældet af minder om dit eget overgreb.

De fem typer af posttraumatisk stress

Oprindeligt blev posttraumatisk stress (PTSD) anset for at være noget, kun militærtjenestemedlemmer og veteraner stod over for. Nu forstår vi, at denne stresslidelse kan ske for alle, især dem, der oplever en intens, ofte livstruende begivenhed. PTSD adskiller sig fra akut stresslidelse ved, at oplevelserne er mere langvarige og normalt vil forstyrre dagligdagen. Det anslås, at 7,7 millioner amerikanere har lidt eller lider af PTSD, og ​​yderligere otte procent af befolkningen vil i sidste ende udvikle lidelsen. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-5, definerer PTSD som en angstlidelse, der udløses af udsættelse for faktisk død, truslen om død, alvorlig skade og/eller seksuel krænkelse. Symptomer kan opstå, så snart episoden slutter eller endda år senere. PTSD er en multidimensionel lidelse med mange forskellige årsager og udfald. Forskning er begyndt at udforske ideen om fem forskellige underkategorier, der kræver forskellige behandlingsmetoder.

Normal stressrespons
Normal stressreaktion er det, der opstår, før PTSD begynder. Det fører dog ikke altid op til den fuldstændige lidelse. Hændelser som ulykker, skader, sygdomme, operationer og andre kilder til urimelige mængder af spænding og stress kan alle føre til denne reaktion. Normalt stressrespons kan typisk håndteres effektivt med støtte fra pårørende, jævnaldrende og individuelle eller gruppeterapisessioner. Personer, der lider af normal stressreaktion, bør se en bedring inden for et par uger.

Akut stresslidelse
Akut stresslidelse, selvom det ikke er det samme som PTSD, kan forekomme hos mennesker, der har været udsat for, hvad der er eller føles som en livstruende begivenhed. Naturkatastrofer, tab af kære, tab af arbejde eller risiko for død er alle stressfaktorer, der kan udløse akut stresslidelse. Hvis den ikke behandles, kan akut stresslidelse faktisk udvikle sig til PTSD. Akut stresslidelse kan behandles gennem individuel og gruppeterapi, medicin og intensive behandlinger designet af en psykiater.

Ukompliceret PTSD
Ukompliceret PTSD er forbundet med én større traumatisk hændelse, versus flere hændelser, og er den nemmeste form for PTSD at behandle. Symptomer på ukompliceret PTSD omfatter: undgåelse af traumepåmindelser, mareridt, flashbacks til begivenheden, irritabilitet, humørsvingninger og ændringer i forhold. Ukompliceret PTSD kan behandles gennem terapi, medicin eller en kombination af begge.

Kompleks PTSD
Kompleks PTSD er det modsatte af ukompliceret PTSD. Det er forårsaget af flere traumatiske begivenheder, ikke kun én. Kompleks PTSD er almindelig i tilfælde af misbrug eller vold i hjemmet, gentagen udsættelse for krig eller samfundsvold eller pludseligt tab. Mens de deler de samme symptomer, er behandling af kompleks PTSD lidt mere intens end ukompliceret PTSD. Personer med kompleks PTSD kan diagnosticeres med borderline eller antisocial personlighedsforstyrrelse eller dissociative lidelser. De udviser adfærdsmæssige problemer, såsom impulsivitet, aggression, stofmisbrug eller seksuel impulsivitet. De kan også udvise ekstreme følelsesmæssige problemer, såsom intenst raseri, depression eller panik.

Comorbid PTSD
Comorbid PTSD er en fællesbetegnelse for samtidige lidelser. Det anvendes, når en person har mere end én mental sundhed bekymring, ofte kombineret med stofmisbrug. Comorbid PTSD er ekstremt almindelig, da mange mennesker lider af mere end én lidelse ad gangen. De bedste resultater opnås, når både den blandende mentale tilstand og den komorbide PTSD behandles samtidigt. Mange mennesker, der lider af PTSD, forsøger at behandle det på egen hånd. Dette kan omfatte selvmedicinering og anden destruktiv adfærd. Brug af stoffer eller alkohol som en måde at bedøve smerten på vil kun gøre tingene værre og forlænge behandlingen.

Hvordan behandles posttraumatisk stress (PTSD)?

PTSD kan behandles med succes, selv når det udvikler sig mange år efter en traumatisk begivenhed.
Behandlingen afhænger af symptomernes sværhedsgrad og hvor hurtigt de opstår efter den traumatiske hændelse.

Enhver af følgende behandlingsmuligheder kan anbefales:

  • vågen ventetid – overvåg dine symptomer for at se, om de forbedres eller forværres uden behandling
  • antidepressiva – såsom paroxetin eller sertralin
  • psykologiske terapier – såsom traumefokuseret BWRT eller kognitiv adfærdsterapi (CBT) eller øjenbevægelsesdesensibilisering og -genbehandling (EMDR)

Posttraumatisk stress – en historie fra jobbet

I slutningen af ​​sidste år blev jeg diagnosticeret med posttraumatisk stress, eller PTSD, som et resultat af flere traumatiske oplevelser i min journalistkarriere og mit personlige liv.

Jeg formoder, at mine oplevelser kan give genlyd hos nogle kolleger, som stadig lider i stilhed.
Det er opmuntrende at se nogle nyhedsorganisationer skabe trygge rum for mere åbne samtaler om mental sundhed og sikre, at følelsesmæssig sikkerhed er lige så meget en del af kulturen som fysisk sikkerhed. Hvor de fører hen, håber jeg, at andre vil begynde at følge efter. Desværre er der stadig tabuer lige nu.

Nådesløse brydende historier, en stigning i angreb mod pressen, en tillidskrise, nedskæringer, faldende annonceindtægter, der forårsager stress, udbrændthed, stedfortrædende traumer, moralsk skade og udmattelse har taget deres vejafgift på individers mentale sundhed og kulturelle og kulturelle og vores industris økonomiske sundhed. Hvis vi ikke har det godt, kan vi ikke gøre vores bedste arbejde.

Allerede før den globale pandemi hørte jeg mange anekdoter fra kolleger på randen. Mange af dem var kvinder, påvirket af en industri, hvor de blev udsat for kønsbestemte angreb i felten, nyhedsrummet og online. Andre var freelancere ramt af jobusikkerhed.
Et stigende antal undersøgelser, der undersøger journalister, tyder på, at de oplever PTSD i en højere grad end den generelle befolkning.

Sådan ser posttraumatisk stress ud

Jeg har lært sproget omkring mental sundhed efter 20 år i journalistik. Alligevel var jeg i lang tid et mørkt sted og skjulte min smerte.

Udadtil gav jeg indtryk af, at jeg klarede det. Jeg ledede trods alt en velgørenhedsorganisation for mediesikkerhed, der tjente nogle af verdens førende nyhedsorganisationer.

Men jeg oplevede flashbacks, depression, angst, humørsvingninger, mareridt og søvnbesvær. Alle symptomer på PTSD.
Mine flashbacks er ikke altid de samme, hverken som årsag eller som reaktion. Med tiden er de blevet sjældnere, men når de opstår, tror min krop, at den genoplever et af mine traumer.

Jeg sveder, mit hjerte hamrer, jeg trækker vejret hurtigere, mit bryst strammer, mine ben vil give efter. Ofte får jeg et akut behov for at gå på toilettet. Bagefter føler jeg mig fuldstændig drænet.
Der er ikke én ting, der udløser mine flashbacks. Pludselige høje lyde kan sætte mig i gang: fyrværkeri, boring, biler, der slår tilbage, tunge genstande, der falder på gulvet; også lugt som; råt kød, overmoden frugt, afløb, kropslugt, visse aftershaves.

På mit værste tidspunkt havde jeg klynger af mareridt, som jeg normalt var fanget i. Jeg drømte om mine misbrugere. Jeg så ansigterne på desperate og døende mennesker, personer jeg ikke havde været i stand til at redde, hvis historier jeg havde rapporteret om som journalist. Nogle gange drømte jeg om, at en, jeg elskede, blev voldsomt angrebet. På tidspunkter, hvor jeg var for bange til at sove, selvmedicinerede jeg med antihistamin-tabletter. De reducerede nogle af de fysiske symptomer, som kløe og oppustethed, som jeg led, da mit mentale helbred også ødelagde min krop.

Jeg ville vågne til svedvåde lagner: drænet, afkoblet, tåget hjerne. Jeg kæmpede for at koncentrere mig eller huske enkle instruktioner. Jeg følte mig ude af sync, som om verden og jeg snurrede på forskellige akser.

Selvom det gjorde ondt over det hele og følte mig træt det meste af tiden, gav løbet mig en flugt. Til tider trænede jeg til ekstremer. Jeg mistede min libido. Derhjemme, hvor jeg var tryggest, var jeg anmassende og søgte efter kontrol i mindst én del af mit liv. Dette påvirkede dem, jeg elskede mest.

Jeg tænkte katastrofer i simple situationer – var bange for, at min familie ville have en trafikulykke, at jeg ville miste et af mine børn. Jeg var ængstelig, grædende og vred. Nogle dage spekulerede jeg på, om verden ville have det bedre uden mig.
På arbejdet holdt jeg sammen, men jeg følte mig som en bedrager.

Mange traumer gennem mange år

I mit tilfælde er jeg blevet diagnosticeret med kompleks PTSD. C-PTSD blev anerkendt af Verdenssundhedsorganisationen i 2019. Det menes at stamme fra flere traumer, såsom vidne til eller rapportering om flere katastrofer eller farer, eller at leve gennem en igangværende traumatisk oplevelse, såsom en misbrugsforhold.

Jeg har gjort begge dele.
PTSD symptomer kan tage år at dukke op. Det gjorde mine. Længe efter at symptomerne først dukkede op, var mit instinkt at bebrejde mig selv som mangelfuld eller svag. Det er ingen overraskelse, fordi skam også er et almindeligt symptom.

Jeg blev seksuelt overgrebet to gange som ung journalist. Begge hændelser var relateret til mit job. Den første var på tærsklen til mit tidligste besøg i Haiti i 2004, hvor jeg rejste flere gange for at rapportere om traumatiske historier, herunder civile uroligheder, seksuel vold, AIDS-krisen og sidst jordskælvet i 2010.

Enhver af disse oplevelser, der fik mig til at føle mig alvorligt udsat, eller hvor jeg så andre i stor fare, kunne have forårsaget min PTSD.

Jeg var også bekymret for, hvad indrømmelsen af ​​sårbarhed ville gøre for mine karrieremuligheder og mit omdømme.
Det er vigtigt at erkende, at skam og frygt for konsekvenser i deres professionelle og personlige liv kan bidrage til journalisters evne til at søge hjælp eller en diagnose.

Vi skal skabe rum i vores fag, så folk kan føle sig trygge ved at fortælle om deres oplevelser.
Jeg har set kolleger selvmedicinere med drinks eller stoffer, selvsabotage med affærer, mobbe andre og misbruge deres magt eller presse sig selv til sådanne ekstremer, at deres redaktionelle dømmekraft blev svækket.

I lang tid følte jeg mig ikke tryg ved at fortælle om mine oplevelser. Jeg anerkender ironien i dette, efter at have drevet en mediesikkerhedsorganisation.

En kollega advarede mig om, at hun frygtede, at jeg var på vej mod et styrt. Hun har stor erfaring med at støtte andre inden for mental sundhed, og jeg vidste, at hun havde ret. Hun opfordrede mig til at søge hjælp.

Senere, på en konferencemiddag, der blev indkaldt til spørgsmålet om mental sundhed, begyndte en kollega og jeg at diskutere vores minder om død og katastrofe. Ord flød som vinen, men på det tidspunkt var jeg ude af stand til at lukke proppen på flasken.

Den nat havde jeg forfærdelige mareridt. Næste morgen kunne jeg næsten ikke fungere. Heldigvis fik jeg kontakt med en af ​​mine klinikere, som opmuntrede mig til at finde en terapeut og fokusere på at blive bedre.

Jeg kæmper stadig – især i perioder med akut stress, som det ville forventes af alle, der har været igennem det, jeg har. Med tiden er jeg blevet meget bedre til at lytte til min krop, genkende stressfaktorer og triggere og vide, hvad jeg skal gøre, når tingene begynder at komme ud af kontrol.

Tag ansvar for dit helbred – og søg altid læge hvis du er i tvivl!

🤷‍♀️ 💼 🤷‍♂️ 💼 🤷‍♀️ 💼 🤷‍♂️ 💼

Læs om hvordan skriver man en ansøgning

🤷‍♀️ 💼 🤷‍♂️ 💼 🤷‍♀️ 💼 🤷‍♂️ 💼

| Jobsøgning |
| Rekruttering | Outplacement | Outplacementforløb |
| Jobansøgning | Ansøgning skabelon | Ansøgning eksempel | Uopfordret ansøgning eksempel | Motiveret ansøgning eksempel | Motiveret ansøgning |
CV skabelon | CV eksempelCV skrivning |
| Jobsamtale | Mentaltræning | Mentaltræner | Jobplet | Spørgsmål til jobsamtale | Forberedelse til jobsamtale |
| Stress symptomer |
Stresscoach | Karrierecoach | Karrierecoaching | Job coaching |
| DISC analyse | Trivselsundersøgelse | Spørgeskemaundersøgelse |
| Psykisk arbejdsmiljø | Arbejdsglæde | SelvværdSelvtillid |
| Udbrændthed | Posttraumatisk stress | Stresshåndtering |
| LinkedIn kursus | LinkedIn login | LinkedIn hjælp |

🤷‍♀️ 💼 🤷‍♂️ 💼 🤷‍♀️ 💼 🤷‍♂️ 💼

Læs om at have været ude for traumatiske oplevelser

NB:
Denne og alle andre sider på dette website er underlagt den Disclaimer du kan læse i bunden af siden jobsøgning der også linker til denne side om posttraumatisk stress.